måndag, april 09, 2007

De där 10-15 första procenten!

Visst är de irriterande? Upptäckte dem senast ikväll när jag var ute och sprang, de 10-15 första procentetn var ett jävla aber, sedan blev det kul - endorfinerna gjorde sitt antar jag. Men att den där första delen är en sådan pina gör ofta att man gör allt för att slippa komma iväg överhuvudtaget. Samma sak på jobbet, när man ska plocka en kundorder på 90 minuter så går tiden med snigelfart de första 15-20 minutrarna, sedan rullar det på. Ja, bara man kommer ihåg det så fixar man nog det mesta, man måste övervinna de första 15% av uppgiften, sedan behöver man knappt ens anstränga sig för att greja de sista 85...

Har övervunnit 15% gånger ganska många "måsten" de senaste dagarna, de goda nyheterna är alltså att jag hunnit med mycket, de dåliga nyheterna är att det är förb*skat mycket kvar.

Därför ska jag sova nu, jag kommer igång med bloggandet och kommenterandet snart... ...snart... jag är tacksam för att ni fortfarande finns där, ni som läser min blogg, snälla ni, tro mig, jag ska inte göra er besvikna! Jag ska bara sova lite först och dona lite, stryka de där dukarna, röja bland alla papper, ta tag i deklarationerna, möblera om i vardagsrummet och gästrummet, plantera om blommorna och läsa in mig på lite saker jag måste kunna... sedan så!

Vi hörs!

/ Mikael

3 kommentarer:

Zyon sa...

Det ligger nog något i det där med 15% och 85%. Städningen hemma, simningen, jobbet, och mycket mer. Stämmer rätt bra.

Emm sa...

Ta det lugnt! Ibland behöver man komma i fas :-)
Tack för mailet. Livet är en bergochdalbana. Ibland bra och ibland mindre bra. Men vad fan - det löser sig!
Hörs!

den blyga sa...

Intressant!
När jag som levt 40 år längre än Du läser det här kommer jag på:

PRECIS så här är det IRL också!
Dvs det är de första 30 åren som är mest påfrestande - sedan rullar det på.
Mödan blir rutin - man förstår att uppskatta "det verkliga livet".

Se t.ex min blogg "Mingel vid Vegeå" 12 april