måndag, januari 01, 2007

Jag, mig själv och 2007

Jag har för första gången firat nyår helt själv - jag har velat det själv. Detta är liksom början på något nytt - inte bara en anledning att korka upp champagne som tidigare nyår varit utan verkligen något nytt. Det senaste året har jag varit halvt hemlös, jag har bott i mammas lägenhet, men bara överlevt där, ätit och sovit, men aldrig brytt mig om att trivas, som om det varit ett temporärt boende, som om mamma skulle komma hem vilken dag som helst och jag skulle flytta till en egen lägenhet (typ Nynäs dit jag har en konstig förmåga att styra min kos så fort det vankas flyttning...). Men... mamma kommer inte hem, kanske genom ett mirakel, men i sådana fall inte på säkert 5-6 år, därmed har jag ställts inför två val: antingen flytta från mammas läghenhet och sälja lägenheten (4'a i en närförort med en hyra på strax över 4000:-) eller bo kvar och betrakta lägenheten som min fastän jag officiellt betalar hyran för ett andrahandskontrakt hos mamma, jag har valt: jag bor kvar här, jag har nu flyttat in i mammas gamla sovrum som är det klart största och gjort min gamla sovrum till gästrum. Jag ska nu gå igenom lägenheten låda för låda och arrangera saker - som jag vill ha dem, givetvis kommer mammas saker som jag inte vill ha framme att sparas om de i framtiden skulle behövas. Jag ska helt enkelt börja trivas i mitt hem!

Inte mindre än tre nyårslöften har jag givit, jag berättar dem inte här, men så mycket kan jag säga att om ett av dem infrias så kommer ni se bra mycket mer action här på bloggen i framtiden!

Ikväll då? Jag lagade ju nyårsmiddag åt mig själv, under matlagningen så gjorde jag slut på all porter som jag skulle ha använt till mumma i jul (mumma smakar ju vidrigt som jag skrivit om i tidigare inlägg...)

Här tar jag en paus i pannacottalagandet.

Så, lyxig fisksoppa, baguette med rejält mycket smör och vitlök och pannacotta blev det. Fina dukningar förknippar man ju oftast med en massa gäster, men det kan även bli mysigt när man lagar åt sig själv...

Eller?


Pannacottan...

Ser kanske inte så glamoröst ut, men tro mig när jag skriver det, pannacotta smaksatt med vit chocklad och hallonsås... jag har ätit sämre desserter...

2 kommentarer:

Babushka sa...

Mmmm det där såg väldigt smarrigt ut Micke! Jag kan garantera att det var smarrigre än det käk vi fick. Jag tycker att du kan bjuda hem mig och Mr A på middag och bjuda oss på denna anrättning. Nu har du ju tränat på att laga det!
Jag tar med vin...fast jag tänker dricka rött vin till för vitt är äckligt...
:-D

Cliff Hanger sa...

Lite sent men: Gott nytt år! Ska bli intressant att se om dina löften infrias.