onsdag, juni 27, 2007

Hemma igen

Har faktiskt varit hemma ett par dagar nu, tänkte blogga mer under resan men... en olycka i Norge gjorde det svårt, en kraftig inbromsning på en bergsväg i Norge fick datorn som låg i framsätet på laddning att åka i golvet. Datorn klarade sig, men kontakten för laddning i bilen gick det inte lika bra för. Batteriet dog sakta men säkert ut, likså blev telefonen sakta men säkert trött den med eftersom den laddades via USB i datorn - osis, jag som hade tänkt ta igen en massa blogande från mitt mysiga tält från ställen runtom i Sverige.

Nåja, jag vill tacka alla er som har kommenterat mina Norgebloggar och visat intresse för min blogg, jag är på gång nu igen, saker och ting här henmma börjar komma iordning och jag blir smidigare och smidigare i min användning av min nya laptop. Ska börja kommentera lite själv snart, men ikväll ska jag bara skriva denna "uppsamlingsblogg".

Kom hem till Sverige via Svinesund då... först kände jag mig väldigt hema och glad, men sedan när det efter ett par grillade chorizoz var dags att hitta ett lämpligt ställe för tältning blev det värre, till skillnad från Norge så fans det kanppt ett enda ställe i Sverige där man fick tälta, tomter och naturskyddsområden precis överallt! Läget blev desperat och när jag körde runt på småvägarna som värst runt midnatt och kände tröttheten smyga sig på så började jag hata fäderneslandet och tankarna kretsade kring om jag faktiskt inte skulle ta och flytta till Norge där det fanns goda möjligheter att "gå på tur". Kanske inte Norge är den sista Sovjetstaten, kanske Sverige är det? Tillslut gjorde jag något som man inte ska göra, jag övernattade i bilen på en rastplats vid E6'an på Västkusten, därifrån skickade jag även mina två Norgebloggar. I Norge tog jag med alla mikna fimpar i en soppåse jag hade i bilen, men i Sverige blev jag så sur på detta j*vla land att jag symboliskt lämnade fimpen på marken.

Nåja, några mil längre ner då, på midsommaraftons morgon... det regnade längs med hela västkusten, hela dagen skulle det regna - kände mig villrådig... till slut så kom jag på det - jag skulle dra till Danmark! Inget midsommarfirande i regn, istället het fredagspuls i Köpenhamn! Tog in på ett vandrarhem mitt i staden för 135:- drog sedan till en juste nattklubb där inträdet var 70:- och ölen gratis till klockan ett (vattnet kostade däremot 20:-). Det var grymt drag! Vid fyratiden blev jag lite sur på en tjej och sa någonting om att "spotta ut gröten" till henne, hennes pojkvän som troligen var den största dansk jag någonsin sett vgrålade då någonting till mig som innehöll ordet "draepe", jag kanske skulle stått upp för Sverige i detta läge, men... njäe, tog mig istället tillbaka till vandrarhemmet genom den livfulla köpenhamnsnatten. Läkte min något sårade själ genom att spontant ställa mig i ett gathörn och sjunga "Veronica" för förbipasserande. Dagen därpå (ganska sent) tog jag mig tillbaka hem, dock inte utan att jag först lyckats dra på mig en kontrollavgift i danska tunelbanan...

Allt som allt var den en trevlig och lärorik resa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Passerade du Malmö någon gång på vägen? Jag tyckte jag såg dig spankulera på Östra Förstadsgatan en dag, men det måste väl ändå ha varit inbillning. Men det var INNAN jag läste att du var på roadtrip!

Anonym sa...

Danskar ÄR farliga, det har jag alltid sagt! ;-)

Cliff Hanger sa...

Oj, vilka äventyr!