söndag, juni 10, 2007

Stockholm Marathon


Innan starten så tjatade sig speakern trött om att varna alla för den extrema värmen, när jag gick till sjuktältet för att fråga lite om riskerna så höll tanten där nästan på att ta min nummerlapp bara för att jag frågade - insåg då att jag kanske inte skulle säga att i år skulle jag kuta på under 4 timmar på mycket lite träning för att vinna ett vad, då hade jag nog inte fått springa. 28 grader i skuggan var det (som jag förstod det), varmt och härligt, personligen föredrar jag det framför tråkväder, man blir positiv av vackert väder, viljan är 80% av en Marathonprestation.

Jag lyckas aldrig göra mig bra på bild...
Detta år var det "finsk invasion" enligt vad jag hörde så var 1/3 av löparna finländare,
önskade att det skulle vara många fransmän och tyskar, de brukar vara roliga och trevliga, men det kanske är dags att kasta fördomarna åt sidan, det finns trevliga och otrevliga människor i alla länder, jag träffade ett par trevliga finländare utmed banan som jag diskuterade Fairtrade och lite annat med.
Loppet VAR varmt, i början kände jag hur jag hade alldeles för lite vätska i kroppen, dessutom så kändes det som om hjärtslagen gav ett kraftigt eko uppe i huvudet - vet inte om jag blev orolig, lite kanske, nåja, det löste jag vid de två första vätskekontrollerna, sedan flöt loppet på, höll koll på tiderna och såg hela tiden till att vara 10 minuter före tiden som skulle ge mig en tid på fyra timmar, efter 30 kilometer började jag tappa, långsammare och långsammare gick det... funderade på attt unna mig att gå lite när jag kom upp till stadshuset på andra varvet, ångrade mig och bestämde mig för krönet på Fleminggatan, ångrade mig igen och gav mig f*n på att denna gång springa hela loppet, det var nog tur det, för att när jag gick i mål stod klockan på 3,55! Ni som hängt med i denna blogg vet vad denna tid innebär för min ekonomi.
Vill inte skryta nu eller så, men det senaste halvåret har jag sprungit ett enmilspass och kanske typ... 8-10 5-kilometerspass, bara så att ni vet. Och ja, jag var HÖGST osäker på om jag skulle greja en tid på under fyra timmar idag!
Idag gör det ont lite överallt, trötta stela muskler, huvudvärk samt två lilltånaglar som är så förstörda att de kommer att trilla loss inom en vecka eller så, jag besparar er bilderna på detta.

12 kommentarer:

Zyon sa...

Grattis!

Jag var inne och kollade, och jo, varmt var det. Hoppas att du stretchade ordentligt efteråt.

Anonym sa...

Fy satan, jag hade stannat för gott halvägs som en våt fläck på asfalten... Bra gjort - och du tog det ju under 4 timmar! :-) Grattis!

Flickan från kransen sa...

GRATTIS!!! Jag överlevde också mitt lopp men det var jäääävligt varmt i Motala också!

Anonym sa...

Det är väldigt bra gjort! Vet inte hur du kan ha så bra kondition utan att träna. Men troligtvis är du född med löparkropp och/eller övade in en bra löpteknik när du var barn.

Tycker det är häftigt att du klarar marathon! Det hade jag tyckt även om du hade tränat...

Babushka sa...

RESPEKT!

Superquinnan sa...

Vilken grej Micke. Årets prestation förutom vi som skall föda barn då.. ;-) GRATTIS!!!!

Andreas sa...

Cash is king helt enkelt ;)

Nini sa...

Grymt imponerande att du fixade det!!

*respekt*

Cliff Hanger sa...

Snyggt jobbat! Jag vet bara inte vad som är mest imponerande:
1) Att springa under 4 timmar.
2) Att konversera med andra löpare om djupare saker än typ hur trött man är under ett marathonlopp.

Chokladbiten sa...

Fy fan vad varmt det var den dagen och det var bra jobbat av dig iaf.

den blyga sa...

Har själv varit "otherwise occupied".

Jag tänkte på Dig när jag, på väg söderut i bil, hörde alla referaten från det varmaste St.M. genom tiderna.
Jag hoppades Du skulle komma i mål,men trodde ALDRIG Du skulle klara Dig under 4 tim!
Gratis till en god prestation och mycket nöje på semestern!

den blyga sa...

Grattis - det var förvisso inte gratis - men Du hamnar ju på +!