torsdag, juni 21, 2007

Två Norgebloggar till

Har just kommit tillbaka till Sverige, känns lagom lustigt, mer om det senare, men först ett par rader från Norge:

Norgeblogg, del två

Trots allt elakt jag skrev vid gränsen så visade sig grannlandet i väster från sin allra bästa sida, solen sken, vägarna var (någorlunda) farbara, den enda snuten jag träffade var en trelig prick, jag fick en fin norgestämpel i passet – det enda dåliga var att hastighetsbegränsningarna var löjligt låga och allt är svindyrt, annars är detta paradiset på jorden. Sitter i tältet någonstans ”in the middle of nowhere” efter tre grillade chorizos, uppemot en liter vin (troligen betydligt mindre…) och ett par chips. Datratrafik i detta land kostar 70:- / megabyte för en svensk och i ödemarken är det ont om oskyddade, trådlösa nätverk så det jag skriver nu publiceras allra tidigast imorgon. Just nu är nästan allting bara helt perfekt, ekonomin är lite jobbig, men den går att tänka bort, jag har räknat på den, jag grejar den – utan problem om jag inte säller till med några bombastiska extravaganser i Norge eller något. Vilken jävla grym semester alltså! Att glida längs vägarna är grymt, att sätta upp ett tält med snöklädda fjäll i bakgrunden (på behörigt avstånd, här är det 17 grader) är nästan ännu grymmare, att ta en semestercigg i solnedgången… känslan är obeskrivlig! Trots detta så blev jag lite svettig idag, mitt svenska ”maestro” vägrade att ge mig några norska kronor fyra uttagsautomater i rad idag, kände hur pulsen började slå, bränslet skulle INTE räcka hela vägen till en ”större stad”, hittade jag inget så var jag rätt såld, hoppet tändes när jag såg ett Nordea-kontor, rusade fram till deras bankomat ed fjärilar i magen, gissa om jag kände lustkänslor när apparaten rasslade fram fyrahundra norska kronor till mig! Kostar säkert 35:- i växlingsavgift, men jag överlever åtminstone! Imorgon tar jag mig ner längs den norska kusten tänker jag mig, kanske når jag fram till Strömstad, annars blir det nattliv i Oslo! Kära bbloggläsare, ni får veta snart nog! Nu är det dags för en godnattcigg, det blir en lååång dag imorgon, sängrökning i tält – präktigt och fint va? :)

Norgeblogg, del tre

Har sett lite av norska kusten idag, men har nu på kvällen börjat röra mig inåt landet igen, några reflektioner angående Norge hittills:

Hastighetsbegränsningarna liknar de svenska (30, 50, 70 och 90, EJ 110), men skiljer på två viktiga punkter: förbi mindre byar så förekommer ofta (oftare än 50) hastigheten 60, vidare så är oftast den hägsta tillåtna hastigheten på norska landsvägar 80. Känns lite exotiskt.

Tunnlar genom bergen är ganska vanliga idag körde jag genom en tunnel som var 6,5 kilometer! Fullt av dem är det! Ibland funkar radion därinne – ibland inte.
Den statliga radion i Norge har jag försökt att förstå mig på ett par dagar nu, jag har kommit fram till följande: deras ”P1” är som vårt P3, fast med lite mer musik och lite mindre program, musiken verkar vara mer blandad än i Sverige där ju (tyvärr) lejonparten av all musik som spelas består av ”hits”. Norska ”P3” är ungefär som deras ”P1” skillnaden är möjligtvis att det är änu mindre prat i denna kanal dessutom verkar musiken vara mest hårdrock – säger en del om norrmäns musikpreferenser när en statlig kanal har hårdrocksinriktning? Deras ”P2” är som en blandning av 75% P1 och 25% P2, hade varit intressant att lyssna på om de inte hade pratat obegriplig bokmål hela tiden… det är DET man gör för att kunna anse sig tillhöra den intellektuella eliten i Norge – pratar bokmål. Svenska intellektuella klagar över för mycket musik i P1 (en vinjett på 1,5 minut tre gånger om dagen) och Annika Lanz program eftersom alla moderna influenser är bannlysta i den svenska ”intellektuella kulturen”. Tror jag föredrar de norska ”radiointellektuella”…

Idag tältade jag inte långt ifrån en plats där en mördare från 1500-talet hade gömt sig, creepy, men inte så farligt, det var inte någon galen seriemördare utan snarare en ganska snäll människa som råkade varaq på fel ställe vid fel tidpunkt. Att han inte blev ihjälslagen i sitt gömställe av någon ”mobb” utan tvärtom kunde tillbringa sina sista dagar i frihet med sin älskade fru (som kom med mat till honom medan han gömde sig) gjorde att jag såg risken att stöta på ett spöke som var ute efter hämnd till ehhh… väldigt lite!

Frid över hans minne, frid över alla trevliga Norrmän och norskor!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Norge är inte så dumt alls, bortsett från det faktum att det är lite väääl dyrt att leva där, kan ju för all del bero på att de tjänar mer än vad vi gör? Skjønner du tegninga?

Anonym sa...

Och.. varför hem till Sverige så snabbt?

Andreas sa...

Danskjävlarna då? När kommer dom?