tisdag, mars 06, 2007

Mera radio...

Idag huserade Täppas Fogelberg i "Ring P1"... gissa vad? En riktig smygrasist ringde programmet (egentligen var han nog i gränslandet mellan smygrasism och "verklig rasism"... ...hursomhelst...). Han började prata om en massa klassiska fördomar om invandrare(man trodde nästan att han skämtade allt som han sade är ju sedan länge motbevisat och hursomhelst numera allmänt ansett som en massa dravel), bl.a. att de bara gick på bidrag och aldrig jobbade, att de slog ner gamla tanter med basebollträn och en massa annat strunt, han påstod att bara typ 1% av invandrarna i Sverige jobbade - ja som ni hör var han riktigt patetisk! Täppas är som ni säkert känner till ganska verbal och dessutom en hejare på fakta och argumentation (jag visste det inte föränn ikväll), han plockade isär denne persons argument i smådelar och malde ner dem mycket omsorgsfullt, vad personen än sade om sin syn på invandring så motbevisade Täppas det hela plus gav honom en verbal örfil (eller ibland en snyting) tillbaka, allt med sin lugna, snusförnuftiga och lite halvmesiga röst - helt obetalbart! Tack Täppas, du är coolast (möjligtvis efter Kristina Lugn).





Sedan var det på ett sätt synd att han som ringde in blev så förödmjukad som han blev, visst, han förtjänade det kanske, men ändå, denna förnedring i radio kanske fick honom att bli ännu mer hatisk, något som kanske hade undvikits om man hade "plockat ner" honom lite mjukare. Han behöver ju inte ha varit ond, bara vilseledd och "bakom flötet", betänk att säkert även hjältar som Gandhi och Mandela kanske haft tossiga idéer som behövt "friseras" för att passa ett civiliserat samhälle, hade dessa två bara blivit förödmjukade så kanske de inte hade blivit vad de tillslut blev... men ändå, tack Täppas, om inte annat så visade du hela P1's lyssnarskara var skåpet ska stå!

En mysko sak jag upptäckt: vid ett ställe på E18, på en bro där vägen passerar Järvafältet så kommer en annan radiostation in och "stör ut" P1 under någon sekund, vet någon vad detta beror på, lite skumt, kanske sitter en svag piratsändare under bron just där eller?

En sista sak, jag lyssnar på era kommentarer, någon tipsade mig om att börja i kören "Cantare" och det är precis vad jag gjort! Fortsätt tipsa mig så lovar jag att fortsätta att ta åt mig och överväga!

3 kommentarer:

den blyga sa...

Någon gång på åttiotalet gjorde man en "typisk svensk" undersökning om lyckan.
Dvs man skickade ut en enkät till ett slumpartat antal personer som fick bedöma hur lyckliga de var.

Man kom fram till att, statistiskt sett,en KÖR-sjungande bonde och hundägare var lyckligast.

Det där med kören tror jag faktiskt på - överhuvud taget informella grupper med gemensamma intressen - jag springer ju orientering med andra gamla gubbar och gummor - det är samvaron EFTERÅT som är BÄST:

Zyon sa...

Hmm, angående smygrasisten - okej, han kanske inte fick en bättre syn på samhället än innan, men nog måste idiotin ha framstått ganska tydligt för andra lyssnare? Jag tror Täppas gjorde mer nytta än skada. Heja heja. :)

Mikael sa...

Blyge: Denna kör är alltså utmärkt, det finns mycket samvaro efteråt! :)

Björne: Täppas är cool, fast idag hade han själv lite skumma åsikter tyckte jag... nåja, ska sluta tjöta radio i bloggen... :)