söndag, mars 11, 2007

Slutreplik

Detta blir knappast en slutreplik, jag menar, alla som vill är välkomna att kommentera detta och föregående inlägg hur länge de vill, men för mig blir detta min sista replik i ämnet hur ICA's reklam och övrigt flöde från media påverkar människosynen hos folk. Jag stack ut hakan i föregående inlägg, dessutom utan att vara riktigt "torr bakom öronen". Då får man vara beredd på att få en snyting, jag fick ett par välriktade snytingar, en nyttig läxa. Nu tänker jag vara storsint nog att erkänna att jag kanske inte ens enligt mig själv hade 100% rätt i det jag skrev i föregående inlägg, efter en dag som jag för en lång tid framöver kommer att minnas som perfekt blev jag lite kaxig och fingrarna dansade över tangentbordet snabbare än vad hjärnan arbetade.

Mitt första fel var att jag drog alldeles för höga växlar på ICA-reklamen, i jämförelse med hur övriga program i TV förlöjligar människor är påverkan från denna reklam försumbar - om den ens existerar, anledningen till att jag valde ICA-reklamen är (detta är pinsamt att erkänna) att denna är populär och omtalad, detta gör ämnet mer intressant att kommentera, det verkar förvisso som att jag fick rätt, men det var ändå ett ganska simpelt trick.

Mitt andra fel (som inte erkänns föränn nu och som är ÄNNU pinsammare att erkänna än det första...) är att jag kastar sten i glashus, personligen tycker jag ICA-reklamen är underhållande (även om jag från och till ändå tycker synd om Ulf...), vad värre är så gillar jag även betydligt "grövre" typer av humor som går ännu hårdare mot personer och grupper av människor: "Bunta ihop dem" med Lars Ekborg, vissa avsnitt av "South Park" och "Beavis and Butt-Head" t.ex. tycker jag är hysteriskt roliga, jag gillar dock även annan humor som jag hyllat i mina kommentarer som "Lindemän" och annat från Hasse & Tage, "Helt Appropå", axplock från "Nöjesmassakern" och en hel del annat. Nåja, jag kan åtminstone inte vara farlig på grund av "total brist på humor"... :)

Beträffande "Ulf" och "Sebastian" så är de starka karaktärer, men trots allt så skildras de på ett ganska oskyldigt sätt... jag saknar visade "goda sidor" hos "Ulf", men det är möjligt att jag inte sett dem eller inte velat se dem... "Sebastian" ska jag i efterhand erkänna inte är rakt igenom "fjollig", han har visat många prov på att han kan vara ganska "hård'" emellanåt. Så jag tar nog tillbaka det där, han är helt enkelt en mångfassetterad person med både hårda och mjuka sidor, som alla människor har, hans person kanske rentav bekämpar fördomar. Att jag ens använde ordet "fjollig" ångrar jag, det ordet har en negativ klang, att visa upp sina mjuka sidor ser jag som en styrka och något beundransvärt, jag ska inte ta ordet i min mun igen!

Tar jag tillbaka hela föregående inlägg? Nej, knappast, jag menar fortfarande att det som media ger oss ofta är sådant som i alltför hög utsträckning visar det sämsta hos oss människor och att vi lockas att gilla det bara för att tittarsiffrorna ska bli höga, vi lever högteknologiskt, men lockas att mer och mer bete oss som vi gjorde på medeltiden, detta gillar jag inte. Trots en del människors farhågor om att vi skulle kunna bli för mesiga så menar jag att med tanke på hur världen ser ut, såväl inom som utom Sverige behöver vi bli betydligt snällare, vi kan bota Leukemi idag tack vare samarbete, inte på grund att vi varit så själviska som det bara gått. Sedan är det klart att ett visst mått av antagonism kan stimulera utveckling även det, men då talar vi om ett visst mått, INTE oceaner av elakheter som vi i dagsläget frosar i... Reklam kan vara kraftfullt och farligt även det, jag tog tidigare tillbaka det mesta av den kritik jag riktat mot ICA-reklamen, men genom tiderna så har humor använts av diverse "typer" för att få folk att göra som de vill, läser man "Om detta må ni berätta..." så ser man exempel på detta där det fått katastrofala följder.

Okej, det var min slutreplik i frågan, senare ikväll kommer ett nytt inlägg, har inte bestämt mig ännu om jag ska berätta om hur dagen har varit eller om jag ska "slänga in en ny granat" i bloggen...

/ Mikael

3 kommentarer:

Andreas sa...

Jag tror helt enkelt du tittar för mycket på tv...

Zyon sa...

Ja, jag är villig att hålla med om att media på många sätt formar människor, framför allt unga människor. De bär ett ganska stort ansvar över vilken människosyn som människor skaffar sig, men inte helt uteslutande. Det är trots allt människor som formar människor.

den blyga sa...

Viss humor är "evig"
annan humor nationsbunden - det är ju väldig skillnad på vad som är "roligt" i Frankrike och Storbrittanien.

Den "judiska" humorn firar triumfer hos Woody Allen och Seinfeld etc.
Albert Engströms Kolingen tycker vi ju inte är särskilt roligt nu för tiden - "Lundahumorn" skiljer sig från den i Uppsala etc...
Det gäller att bli kulturkompetent - Den "hårdkokta" humor som finns ex i Parlamentet tyckte vi först var förskräcklig - men nu har vi lärt oss uppskatta den!
Det jag kallar "Evig" humor kanske Du inte tycker är roligt alls:
Har Du t.ex läst Jerome K. Jerome "Tre män i en båt"

Huvudsaken är att man HAR humor.
Äkta humor är aldrig riktigt HJÄrtlös - det viktigaste är att ha självkritik, kunna skratta påt sig själv.

Grattis till Din nya layout!