tisdag, mars 27, 2007

Nästan...

...en vecka sedan jag skrev något - hög tid med andra ord, finns mycket, det jag vill tipsa om i nuläget är en av tidernas nyttigaste frukostar (tror jag). Häll en liter mjölk i en kastrull, (standardmjölk smakar godast) vispa i havremust (finns att köpa, det står på paketet hur mycket man ska hälla i en liter vätska, enda skillnaden är att vatten byts ut mot enbart mjölk). Pytsa i en mycket liten näve vetekli, vispa och låt koka upp. Tillsätt 2,5 krm salt, lite socker och något smaskig krydda (företrädesvis kanel eller kardemumma) - klart! En lagom frukost menar jag består av ca. en halv liter "välling" så ett kok räcker i två dagar om man är ensam.

En sak angående argumentation och debatt, jag har upptäckt att ibland när jag debatterat och blivit "nerplockad" så har jag tio minuter efter debatten kommit på att mina argument håller precis lika bra som tidigare, argumenten som plockade ner mig hade egentligen ingen substans, utan besegrade mig mig bara, fick mig att hålla käften, men besegrade aldrig mina argument. Detta är något som jag blivit utsatt för ett flertal gånger. Eftersom jag skriver bra, men är en "bräcklig penna", och detta troligen märks så brukar många som inte klarar av att besegra det jag skriver, istället bryta av pennan(mig) - då slipper man ju möta min argument(något som många då inte klarar), dags för mig att gå en kurs i retorik, sedan är det payback time - no more Mr. nice guy!

7 kommentarer:

Bubblan sa...

Det är bra Mikael och släpp fram powern inom dig för det verkar du ha där inne men den ska bara fram så heja dig.

den blyga sa...

Det viktigaste är som regel inte att vinna diskussionen utan komma med kloka synpunkter.*

Tomma tunnor bullra mest - de där framfusiga typerna som alltid måste få rätt, tröttnar de flesta på!

*som till exempel ditt receptet.
Den här vällingen fick jag till frukost under hela kriget.
Jag tyckte inte det var särskilt gott..(men jag fick ju inte någon krydda på - kanel och kardemumma är ju sk "kolonialvaror" och var en bristvara under kriget.)

Din välling platsar ju under mitt projekt HIP(Håll I Pengarna).
När jag var fattig student åt jag havregrynsgröt till frukost - det mättar ju också billigt och nyttigt!

Superquinnan sa...

själv tycker jag du skriver bra och jag läser oftast bara och orkar inte engagera mig i diskussioner. Jag väljer mina fighters å att säga.. Tackar för blogglisteplatsen :)

Anonym sa...

är själv inte så mycket för välling, men havregrynsgröt piffas upp fint om man kokar med russin eller torkade aprikoser. (en vanlig frukost här)
En favorit helgfrukost är fruktsallad med kesella vanilj.
Alltid kul med nya frukost tips man inte tänkt på själv. Inget är ju gott i längden utan lite ombyte.

Andreas sa...

Micke, det är inte retoriken det är fel på, det är självförtroendet som behöver piffas till, tror du dina motparter på jobbet lider av samma brist på självförtroende och övertygelse? Det är det som gör att deras argument "verkar" bättre än dina.

Det är egentligen inget fel att bete sig som att man vet bättre även om man inte gör det, inte i min värld i alla fall, för den tron på sig själv hjälper en framåt.

Kombinerar man sen det med lite självinsikt så att man i efterhand kan analysera sig själv och inse när man haft fel så kommer man alltid förbättra sig också.

Men din frukost får du fan behålla för dig själv...

Babushka sa...

Alltså välling är ju smarrigt men kan man inte bara ta lite vanligt hederligt vällingpulver och vatten och micra?

Varför krångla...

den blyga sa...

För att fortsätta frukostdiskussionen:
Jag tycker det är trevligt att både vara vanemänniska och variera:
i.e.
Jag äter samma frukost i 3-4 månader - sedan äter jag plötsligt något annat - litet beroende på årstiden!
Just nu äter jag "danskt rugbröd"(det bakas i Skåne också) utan smör och 2 skivade tomater med färsk basilika som jag odlar i kruka och salt.
Nu när tomaterna börjar bli smakliga ...
Men de kommer från Holland förstås....och är nog inte så ekologiska...
så det kanske inte blir godkänt?