torsdag, mars 01, 2007

Jesus...

...om du finns och läser det här så vet du att jag inte tror på dig, inte din pappa heller - jag bekänner mig inte till någon religion, jag är inte ateist heller, seriöst, hur kan man förneka någonting man inte vet någonting om? Nåväl...

Likväl som jag inte tror på dig så är du en av de personer som jag helst vill knäcka ett par bira med. Jag menar jag tror på dina idéer, din generositet, dina ideal, det du sade och människokärleken i dig som fanns så starkt att du gladeligen lät dig både torteras och korsfästas i tron på att detta skulle rädda människorna som du älskade så högt... Tre sidor/handlingar hos dig har jag fäst mig särskilt vid:

Din opräktighet - du hade all makt att vara präktig, att göra allt så politiskt korrekt det bara gick, men du förstod nog att någon annan som kanske också ville vara duktig skulle bli undanskuffad då, du släppte fram dessa genom att vara naturlig men ändå ändlöst god - beundransvärt!

Att vända andra kinden till - landet som säkert vill kalla sig "världens kristnaste" har problem med detta, men du hade det inte. Svalde, kände smärtan, kanske även en rädsla och någonstans kanske du frestades av tanken på att ge igen, men du tittade bara personen i ögonen, svalde igen och vände andra kinden så att han kunde slå där med, sådana handlingar rör Mikael till tårar ska du veta!

När du erbjöd den syndfria att kasta första stenen, jag tänker närmast på den tragiska bussolyckan igår - OM det visar sig att någon gjorde fel så föreslår jag att den som aldrig kört för fort, aldrig stressat upp trafiktempot genom tutningar, aldrig svurit åt en buss som kört "för långsamt"=lagligt, aldrig... ja ni vet - ni kan kasta första stenen. Jag har varit med om det själv, mamma blev påkörd, nu var föraren oskyldig, men hade han varit skyldig till något så kan man verkligen fråga sig om jag - jag som begår förseelser säkert varje dag, vem är jag att döma honom? Hade jag haft rätt att kasta första stenen eller hade jag varit skyldig att ge honom första kramen? Du har ett svar på detta Jesus, bara att tänka på det svaret gör mig varm i hela kroppen!

Jesus... trots att jag nu inte tror på dig så har du mitt ord på att jag ska göra allt i min makt för att föra din vishet och din gränslösa kärlek vidare - det vet du.

2 kommentarer:

Zyon sa...

Har du funderat över att bli skribent eller författare? Det här var ju klockrent!

den blyga sa...

Du är kanske inte bokstavstroende - men Du är åtminstone relegiös.

Jag tror inte på sådant som jungfrufödelse och under - men de grundläggande tankarna i Kristendomen - kärleksbudskapet - Allt vad i viljen etc.

Både det goda och det onda finns ju INOM oss - det gäller att inspireras av det GODA.

Det tycker jag Du lyckas med!
Medlidande, barmhärtighet!