söndag, februari 11, 2007

Förord - pappablogg

Nu är nog faktiskt tiden inne att skriva lite om pappa här i bloggen, jag delar dock upp det i flera delar där jag skriver lite i taget om olika delar av mina minnen och intryck av honom, men först lite kort bara för att ge er kära läsare lite kött på benen innan jag går in på detaljer...

Jag föddes 1976, då bodde mamma och pappa tillsammans i en villa, 1979 skilde de sig p.g.a. pappas alkoholproblem, pappa flyttade till en etta i Hägersten medan mamma som fick vårdnaden flyttade till en fyra i Högdalen.

Först av allt är att jag tror att jag förknippar pappa nästan lika mycket med vad han berättat om sitt tidiga liv som jag förknippar honom med den tid som vi har haft tillsammans. Lite sorgligt, anledningen är nog att jag ser pappas liv inna han började dricka för mycket (när jag var liten) som cool, pappa drack för mycket till och från (i perioder), hans nykterhetsperioder var perfekta, han hade stort självförtoroende, hittade på mycket roliga saker, vi hade det jättebra helt enkelt. De veckor pappa drack (han träffade mig varannan helg) så var det annorlunda, pappa var alltid snäll, han har aldrig slagit mig eller ens tänkt den tanken, men när han drack så kunde han varken ta hand om sig själv eller mig, jag fick alltså ta hand om mig själv i hans ostädade lägenhet samtidigt som jag oroade mig för honom när han satt och halvsov i soffan, kanske p.g.a. detta väljer jag att komma ihåg honom som han berättat och visat när han var ung och gjorde en massa balla saker: jobbade på fartyg och åkte runt i Latinamerika, rymde från båten tillsammans med en kompis som var boxare och var hans manager när de försörjde sig på kompisens boxning, förförde kvinnor, vann en massa tävlingar i varpa mot de bästa i Sverige, spelade i ett band och gick ut Musikkåren på Kungliga Svea Flygflottilj med högsta betyg.. icke heller att förglömma hur förbannat bra han såg ut! Alltså jag måste ha ärvt lite av det, det var ju en tjej igår som berömde mina vackra drag, jag är dock inte säker på om det var de vackra dragen som jag ärvt från mamma eller pappa som hon syftade på...

Hursomhelst, detta var lite kort om pappa, jag lägger upp berättelsen om honom på följande sätt: Imorgon (måndag) berättar jag så gott jag kan om hans liv innan jag kom till världen, på tisdag berättar jag om mitt liv med honom innan jag var nio (då något mycket dramatiskt hände) samt om hur mamma och han hade det innan jag kom till världen, på onsdag tar jag upp tiden med honom efter nio års ålder.

I helgen har jag varit kreativ och jag ska försöka vara det lite mer ikväll, men nu ska jag först ta en lite endorfinfrämjande löptur!

2 kommentarer:

Zyon sa...

Häftigt att du kan dina föräldrars historia och kan presentera den på ett sätt som är intressant att läsa för utomstående!

den blyga sa...

Min morfar var också "periodare"
Du kan bläddra fram honom i min blogg
25/9 2006!
Jag har nu läst igenom den på nytt själv.

Det är ju faktiskt ofta så att människor med svåra alkoholproblem, typ periodiskt excessivt drickande, är innerst inne fina kompetenta människor.
Det som inte står i bloggen är att min mormor på sin, hon blev över 90,(och hans) ålders höst hälsade på honom när han blivit änkeman (och även sedan länge blivit av med sina alkoholproblem) Hon tyckte då han var så stilig att hon hade lust att gifta om sig med honom!

Det verkar fortfarande vara någon vajsing på Din tidsangivelse!