måndag, februari 12, 2007

Pappa - tiden före mig


Pappa föddes 1929 och växte upp på Lilla Essingen, han var alltså tio år när andra världskriget började och sexton när det slutade, vet inte hur mycket man fick veta på den tiden, man kunde ju inte direkt få veta allt som skedde i världen genom att surfa in på Aftonbladets hemsida - det kan man ju inte idag heller iofs. åtminstone om man vill ha 100% objektiva nyheter, hursomhelst... pappa har beskrivit sig själv lite som en slagskämpe under skoltiden, som ställde sig på de svagas sida. Hans pappa hade konditori, eller var det kanske affär eller något, hursomhelst kunde han få tag på "sura bakelser" (gamla), dessa kastade han vid ett tillfälle på en av sina närmsta vänner (Bernte) när han hade på sig sin nya overall, inte snällt alls, Bernte blev ledsen, dessutom fick han enligt pappa troligen stryk av sin pappa när han kom hem med en av bakelser skitig overall... nåja de fortsatte att umgås långt upp i vuxen ålder. En annan händelse min pappa upplevde som liten var när grabbarna från Essingen (vet inte säkert om det var båda essingeöarna) mötte Fredhällsgrabbarna i ett sjöslag, de hade byggt hemagjorda flytetyg och krigade alltså i sundet mellan Fredhäll och Lilla Essingen. En sak till: denna stackars Bernte, en gång när de var små så spelade de biljard på Farfars (pappas pappa) biljardbord, Bernte hade (som vanligt) tur och råkade med sin kö riva upp en reva i duken på bordet, Bernte frågade pappa: "Vad tror du din pappa säger nu?" Pappa: "Han blir nog fly förbannad! Vi får inte ens spela här, jag ser det inte som omöjligt att han försöker mörda dig" (eller något liknande sa de, jag kommer ihåg det där med att pappa skrämde Bernte med att hans pappa skulle mörda honom... Okej, så en bild då, så här såg pappa ut på ett tidigt klassfoto, pappa är inringad i rött.




Ja, livet fortsatte, bland annat så jobbade han på båtar som seglade på Latinamerika (Pappa jobbade som kock ombord), många, många berättelser har jag hört om det, men bl.a. minns jag att han och en kompis "avvek" från permission i hamn (i Argentina om jag minns rätt), han och kompisen försörjde sig på kompisens boxning, pappa var manager... tillslut gav de upp och tog sig tillbaka till båten, vad straffet blev förtäljer inte historien. Han lyckades även göra en argentinska gravid där nere, kvinnans pappa tyckte inte riktigt om pappa så pappa fick åka tillbaka till Sverige, de höll brevkontakt ett tag, sonen föddes, men sedan rann det hela ut i sanden, kvarstår dock att jag har en halvbror i Argentina!

Pappa spelade Varpa också, trots att han faktiskt aldrig blev "Svensk mästare" så var han nog under en tid bäst i Sverige - och därmed hela världen! Han vann alltså en del... På bilden nedan poserar han med sina varpakompisar, bland annat sin pappa (farfar)




Pappa längst ner till vänster, farfar längst ner till höger



Vi pratade aldrig mycket om hans "kvinnoäventyr" jag var så liten när vi pratade om hans liv att det liksom inte... men med hans utseende blev det säkert en del, titta bara...






Pappa koncentrerar sig inför ett varpakast.

Pappa var en mycket duktig musiker, han spelade dragspel, piano och gitarr bl.a. Bernte jämrade sig en gång för pappa och sade: "Ni som spelar i band får så mycket uppmärksamhet och grejer, men jag kan ju inte spela", pappa svarade "Du kan vara med ändå, spela marackas eller något, det är enkelt, du behöver bara se ut som du spelar" Det var såvitt jag har förstått också vad han gjorde. Här är pappa på bild med ett band han spelar i, pappa är den som gömmer ansiktet bakom sombreron, Bernte torde vara han med marackasen...


Försörjning då? Pappa var utbildad konditor, ett tag var han chef på butiksbageriet i Konsum Gubbängen, därefter blev han ansvarig för driften av en av maskinerna på det av på den tiden KF-ägda bageriet "San Remo" idag hater det Schülstad, det är fortfarande samma byggnad i Västberga. Pappa jobbade och var kund hos KF under större delen av sitt liv, troligen därifrån jag blivit insnöad på COOP...
I början av 70-talet träffade han min mamma, med detta börjar del två som jag kommer att ta upp närmare imorgon!

4 kommentarer:

Zyon sa...

Jag börjar förstå varför du gillar Konsum, KF, Coop eller vad man vill kalla det. :)

den blyga sa...

Jag, som inte är känslomässigt involverad, tittar på ett annat sätt på bilderna.
T.ex tycker jag byggnaden med BAD på från skolfotot är intressant!
De är väl en 9 år=1938, dvs 8 år efter Stockholmsutställningen!

Du talar som om Din pappa inte lever...
Ja det får jag väl reda på i följande avsnitt!

Mikael sa...

Jo... och 1948 rände en buss ner från Essingebron... jag funderar på om det var någon som pappa kände som följde med ner i djupet... bussen bärgades samma dag och togs efter reparationer åter in i trafik, ganska creepy tycker jag...

den blyga sa...

"Vi som var med", förundrar oss inte.
1948 var ju bara tre år efter kriget - det var fortfarande ransonering, Öresund var inte minsvept - vi var bara glada att kriget var över!