söndag, februari 04, 2007

Källaren

Idag, eller snarare ikväll tog jag en tur ner till källaren för att leta reda på en text om "feminisering av landskap" som jag skrev på universitetet. Givetvis kunde jag inte hitta denna text bland allt bråte där nere: mina sommardäck, fotografier, böcker och en massa annat... det jag insåg var dock att trots att jag trott ett tag nu att min "omorganisering" av lägenheten varit i det närmaste klar så är den inte det, jag har gått igenom allt häruppe i lägenheten, nu är det dags att gå igenom allt där nere, en del vill jag ha upp hit, en del häruppe vill jag förpassa tilll källaren, mycket i källaren är det hög tid att kassera. Mycket av sakerna där nere är från pappa och pappas sida av släkten, jag vill även ha en del av det häruppe. Det återstår mycket med andra ord, men jag är glad, nu kommer det att bli ännu trivsammare häruppe, mer minnen av det förflutna - fina minnen!

Jag har skrivit och lovat en blogg om min pappa länge nu, det får vänta ett tag till, jag vill göra det ordentligt, jag vill rota igenom allt i källaren för att se om det inte finns något där som kan göra inlägget bättre, jag ska dessutom ta kontakt med pappas syster, det var flera år sedan jag pratade med henne, det är dags att göra det igen nu, det är min faster och trots att min relation till pappas sida av släkten varit sporadisk till och från så vill jag inte tappa den helt! Så håll er till tåls, jag kan skriva om annat så länge, det finns mycket...

Imorgon kommer jag att vara på krigsstigen. Jag är god man för mamma som jag säkert skrivit tidigare, som god man ska man sköta huvudmannens affärer - i blindo, man får inte ha internetbank till huvudmannens tillgångar, allt sköts via giro, telefon och post, det är då av yttersta vikt att banken blir ens ögon och verkligen skickar de papper man ber om, det har varit dåligt med det, jag har varit i kontakt med mammas bankman och han gör knappt någonting för att underlätta mitt godmansskap, alltså, jag kräver inte att han ska göra allt, absolut inget av det som är mitt jobb, men om jag ber om ett vanligt jävla kontoutdrag så tycker jag att det är hans jobb att fixa det, ber jag om att få ett brev där jag ser vad mammas obligationer är värda för tillfället så ska han fixa det också, stämmer jag möte med honom för att diskutera mammas tillgångar vid förordnandet av godmansskapet så ska alla papper som jag begär ligga i lättläst form i ett fint kuvert på bordet när jag kommer dit, han ska inte behöva skriva ut dem under själva mötet och då hålla på och fibbla och knappt veta vad han håller på med! Jag har nu gett honom två chanser att skicka ett kontoutdrag - utan att han lyckats, imorgon begär jag att få byta bankman, det funkar helt enkelt inte. Jag vet inte hur jag ska framföra det hela bara, antingen så säger jag hur missnöjd jag är, eller så är jag snäll och säger bara att jag vill byta bankkontor (och därmed bankman) på grund av det geografiska läget. Vad tycker ni kära läsare? Visserligen så spelar det ingen roll, när jag läser era kommentarer så har jag redan ringt, men tja... ni kan ju gissa vad jag kommer att göra och tycka till vad jag borde ha gjort... imorgon får ni se hur jag gjorde.

På återhörande!

4 kommentarer:

Andreas sa...

Naturligtvis ska du tala om hur missnöjd du är, det har jag sagt länge nu...

Mikael sa...

Jag klagade "lite lagom" Jag påpekade att jag hade bett om kontoutdrag och att jag kände att "kemin mellan oss inte stämde", men sade att jag inte var helt säker på att han inte kunde sköta sitt jobb, bara det att det inte stämde mellan oss, jag bad dem också att inte vara elaka mot honom utan säga att jag bytte av geografiska skäl, "men", tillade jag "om han har fått många klagomål så är ju detta ännu ett". Så, är han duktig och bara inte förstod sig på mig och vad jag begärde så klarar han sig, annars kanske han får det hett om öronen, jag tycker nog att jag var lagom elak och rättvis.

den blyga sa...

Jag kom hit via Lotten och bloggträffen.
Jag är 71 1/2 år och tycker det här med bloggosfären är ett underbart sätt att komma i kontakt med helt andra livserfarenheter än mina egna !
Nåväl.
Din frågeställning om bankmannen är ju en sådan där mina e. faktiskt kan vara till nytta:
Man skall vara tydlig utan att vara elak
eller iow
Ömsint men rak!
Och för att lyckas med det måste man nämligen FÖRST gå igenom sin EGEN attityd och roll.

Din, som jag antar (jag har inte läst tidigare kommentarer eller blogginnehåll), något pressade inställning till skälet att Du är GOD MAN för Din mor kan ju färga av sig...

Ja, det verkar ju som att Du kom fram till just det!

Farsan_Baloo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.