tisdag, februari 13, 2007

Pappa - tiden då han träffade mamma tills jag var ca. nio år gammal

Pappa jobbade på med bakandet inom kooperationen, i början på 70-talet träffade han mamma genom en bekant. Denne bekant var tillsammans med mamma, men mamma blev kär i pappa och... ja... mamma passade på att "glömma en sak" hemma hos pappa en gång när hon varit med sin pojkvän på besök hos pappa, på så sätt var hon tvungen att hämta denna sak - ensam... på den vägen var det. Mamma och Pappa trivdes mycket bra ihop, för att visa det bildligt som jag uppfattat deras förhållande så gjorde pappa ett fotoalbum till mamma en gång med en massa "illustrationer" jag visar nedan en sida ur albumet:



Värt att nämna är att min morfar tyckte mycket om pappa, pappa var en av en mycket liten skara som fick besöka morfars "hemliga rum" där det förvarades whiskey och en del annat, de spelade och hade kul ihop... "those were the days" helt enkelt, trots att jag själv knappt var påkommen.

Efter några års förhållande så gifte sig mamma och pappa, i samband med detta så köpte de även en villa i Svedmyra. Den sjätte maj 1976 trillade jag ut ur mammas mage, jag har hört att "tillverkningen" av mig gjordes på tomten till denna villa, möjligtvis något undanskymt men ändå... hursomhelst, villa i Svedmyra, två duktiga föräldrar som var dödskära, vad kunde gå fel?

Innan jag går in på det så försöker jag illustrera lyckan...

Jag överlämnar till läsarna att lista ut vilka personerna på bilden är...



Jo, alkoholmissbruk förstås... pappa hade börjat brygga eget vin i källaren, han hade inte direkt spottat i glaset tidigare heller, men nu gick det överstyr, särskilt när man hade en familj och ett jobb att sköta, det knakade i fogarna då mamma inte orkade med pappas drickande och 1979 skiljde sig mamma och pappa, inte som ovänner, men de var helt på det klara att de inte kunde leva tillsammans... Mamma fick vårdnaden och flyttade till en fyra i Högdalen (en fyra som jag för tillfället bor i själv, mer om det i senare blogg...), pappa flyttade till en etta i Hägersten. Jag bodde huvuddelen av tiden hos mamma och varannan helg var jag hos pappa. Jag växte upp och... ja... åren gick. Tyvärr så blev inte pappas drickande mindre, utan snarare mer, han var "periodare" och han kunde med andra ord i mina ögon vara "normal" och inte konstant berusad, dessa helger var toppen, vi levde som far och son, pysslade ihop, gick skogspromenader, åkte Roslagsbanan (på den tiden ett försklassigt nöje för mig) och en massa annat, som andra pappor skämde han bort mig ganska rejält också...


De helger pappa drack var inte lika roliga, som jag tidigare berättat så fick jag klara mig själv i mångt och mycket dessutom var jag förstås orolig för pappa som inte längre var den starka, självsäkra och uppfinningsrika utan bara satt i soffan och halvsov. Ett särskilt dramatiskt tillfälle minns jag: Mamma var orolig för mig när pappa bara sluddrade i telefonen när hon ringde, hon skickade moster Lotti för att hämta mig, med sig hade hon som "övertalningsmedel" mina halvkusiner Krille och Jonas som jag avgudade och ville vara med så ofta det gick, kommer inte ihåg så mycket av vad som hände, det måste ha varit oerhört pinsamt och tragiskt ur alla synvinklar, det jag minns är att jag vägrade att följa med Lotti, jag skulle vara med pappa, de kunde inte få med mig utan jag stannade. I akter som jag rätt nyligen hämtat ur landstingsarkivet så fick pappa under denna tid en del "skarpt formularade brev" av PBU (dagens BUP), tyvärr hjälpte det inte särskilt mycket, för mig var det helt enkelt dåligt ibland och bra ibland, när jag blev äldre brukade jag hälla ut spriten för honom, han blev aldrig arg, tror mest att han skämdes och kände sig "överlistad", lyckades jag hälla ut spriten innan en helg kunde han inte dricka mer, han blev då sjuk några dagar, sedan var han normal, detta funkade när jag var med honom ett par veckor i sträck på sommaren.


Lite av det vi gjorde som var kul då... jag följde med honom till hans jobb på "San Remo" ibland, jag var totalt hänförd av allt: degblandare som var större än både mig och pappa tillsammans, maskiner som gjorde hundratals bullar och limpor per minut, jästklimpar i storleksordningen av en TV-apparat, till en enda sats deg! Annat kul jag minns är en liten gubbe som vi tagit loss ut en leksakstraktor, vi döpte honom till "Oskar Petterson" och hittade på en massa bus med honom, han fick hoppa fallskärm ut genom vardagsrumsfönstret ett par gånger bl.a.


Mycket var dåligt, men en hel del var också bra, jag avslutar detta inlägg med en bild till.






5 kommentarer:

den blyga sa...

Trots allt...

Detta att Du faktiskt fick lära känna Din pappa, och att det också fanns "perioder" då hans personlighet inte avtrubbades av spriten utan Ni kunde ha det fint och bra tillsammans, ligger nog bakom din förmåga att ta hand om Dig själv.

Bubblan sa...

Jag blir nästan lite tårögd av att få läsa det du skriver för det är så naket och öppet.

Anonym sa...

Alkoholism är så jobbigt för det förändrar människor så mycket, och du fick ta över och vara förälder åt din pappa när han var berusad. Men det var fint att du kunde hälla ut spriten och att han accepterade det, så fick ni fler fina stunder.

Zyon sa...

Jag måste återigen säga att jag beundrar ditt sätt att kunna berätta den här historien om ditt och din pappas liv. Jag är imponerad och tycker att det är en fantastiskt intressant läsning om en väns uppväxt och bakgrund.

Mikael sa...

Jag tackar för alla fina kommentarer, jag ska ikväll ta det sista kapitlet om pappa. Imorgon ska jag försöka "sy ihop säcken" med en liten sammanfattning.