fredag, november 03, 2006

A bend in the road

Det tror jag på, det finns alltid krökar längs livets väg - och vägskäl, men om vi håller oss till krökarna idag, den första är väl när man lämnar mammas varma mage och tittar ut i den kalla världen utanför, den sista är kanske när man 85 år gammal förälskar sig i den jämngamla Asta på samma hem, jag menar om man inte ska räkna döden som en krök?

Även om livet ibland kan te sig som en rak väg så är det sällan det, till sist kommer det alltid en krök - något spännande händer, ibland något roligt, ibland kan det även vara något tråkigt, vissa krökar kan man påverka själv, andra bara kommer, ibland klara man kurvorna med glans ibland åker man av vägen, med rätt förberedelser har man större chans att klara av dem, åker man av vägen brukar man ha gott om möjligheter att ta sig upp igen, det finns även "bärgningsbilar" att få till sin hjälp i form av samhälle, släkt och vänner.

Detta utmärkta uttryck kom till min kännedom när jag läste "Anne på Grönkulla" eller var det från filmatiseringen? Kommer inte ihåg, men ett bra och hoppingivande uttryck är det: "There's always another bend in the road". Jag gjorde slut med min flickvän för en vecka sedan, min första flickvän vi hade varit tillsammans ett antal år, nog var det en krök, vi kom fram till detta beslut gemensamt så vi klarade väl båda av kröken utan några större besvär antar jag. Nu är vi goda vänner.

När vi ändå är inne på "Anne på Grönkulla" så tänker jag på vad författarinnan Lucy Maud Montgomery skrev i sin självbiografi, det handlade om kärlek och passion, hon jämförde två män: En som hon var god vän med, han var vacker, vänlig, handlingskraftig, allt som hon önskade att en man skulle vara, men hon kunde inte älska honom som man, bara som vän. En annan man hon kände var otrevlig, ganska korkad och inte särskilt vacker, han var enligt henne inte ens värd att knyta den andre mannens skor, ändå så kunde hon inte låta bli att i hemlighet älska honom passionerat.

Kärlek och passion kan vara komplicerat ibland och... hursomhelst: Jonna, jag älskar dig som vän, må alla krökar i ditt liv göra dig lyckligare, det är du värd!

Förresten, ni som läser denna blogg, kan ni vänligen hjälpa mig med en sak: kan någon förklara det där med AM och PM för mig, jag glömmer jämt vilket som är vad, trots att jag lärde mig det någon gång på mellanstadiet...

3 kommentarer:

Andreas sa...

Right on.

AM - Ante Meridiem, latin för förmiddag, dvs 00.00-11.59

PM - Post meridiem, eftermiddag, 12.00-23.59

Länk kommer inom kort.

Om du vill alltså?

Anonym sa...

Jag tänker alltid AM= after midnight dvs 00:00-12:00 och då blir ju PM automatiskt innan midnatt eller= Pre midnight kanske; 12:00-00:00... bara som ett sätt att hänga upp bokstäverna och komma ihåg det på...

Babushka sa...

Jag hade väldigt länge samma problem själv. Av någon anledning associerade jag PM till:
På efterMiddagen

Inte alls logiskt men det funkade och om PM är eftermiddagen så måste ju AM, logiskt sett, vara...innan eftermiddagen...typ.