torsdag, november 16, 2006

Fler yrken

Ja, även om man kan tro det så har inte rallarna ensamma byggt landet, de har en stor del, malmen och skogen måste ju fraktas på något, men vi får inte glömma de andra klassiska yrket: sjöman! Ett mycket poetiskt och besjunget yrke - också i "transportsektorn"... knappast är man mer utlämnad till naturens krafter än när man är ute på sjön, mycket romantiskt, pappa var sjöman när han var ung, på den tiden var det tydligen lätt att få jobb på en båt och segla runt i världen, pedagogiskt och lärorikt, synd att det inte är så längre - jag har btw. en halvbror i Argentina som jag dessvärre varken vet vad han heter eller var han bor. Mamma var också ute på världshaven en del när hon var yngre, båda har berättat en massa spännande saker, tänkte på nytt bidraga med en liten sång, som vanligt har jag rätt att lägga upp den här, värt att tillägga är att "darr på rösten" INTE är upphovsrättsskyddat heller.

http://hem.bredband.net/mikaelno/Gamla.mp3

Sjömän kom ju hem ibland också... då kanske det lär så här:

http://hem.bredband.net/mikaelno/den.mp3

Öhhh... ville egentligen bara sjunga en sång till...

Alla andra yrken då som byggde Sverige, bönder, fabriksarbetare, sjuksköterskor, läkare, entreprenörer, forskare, hemmafruar, gruvarbetare, skogsarbetare... tja, inga gjorde sånger om er, taskigt fall... men jag är evigt tacksam att ni fanns och byggde upp det välstånd som jag och alla andra åtnjuter idag - TACK!

3 kommentarer:

Babushka sa...

Okej Micke, nu har du skickat ett mail till mig utan inenhåll... Det var tomt. Wazzup?

Mikael sa...

Öh... måste ha blivit något fel, skickade ett igår förmiddag MED innehåll, men inget sedan dess, kanske en Trojan eller mask eller något inblandat... eller på annat sätt något tekniskt strul...

Zyon sa...

Ännu mer musik. I like it. :)