torsdag, november 30, 2006

Konsumentmakt

Ja, det där med vad man väljer i butiken kan ju faktiskt spela roll, en del företag är svenska, en del är utländska, en del är små, en del är stora. Det där med chips och snacks är ett strålande exempel: OLW ägs av företaget "Chips AB" ett åländskt företag, Estrella däremot ägs av "Kraft foods" vilket i sin tur ägs av Phillip Morris - där väljer man ju då, antingen stödjer man ett åländskt familjeföretag eller så stödjer man en av USA's största tobakstillverkare... helt upp till en själv där... Ett annat exempel är välling och barnmat, Semper och Nestlé finns att välja på där, Nesté behöver kanske ingen närmare presentation, vad som kan vara intressant att veta är att Semper ägs av Arla - d.v.s. i princip är Semper ett kooperativ ägt av svenska bönder - även där väljer man... Blöjor och bindor är en annan sak där det finns ett par stora märken Libresse och Always för bindorna och Pampers och Libero för blöjor. Pampers och Always ägs av Procter & Gamble ett mestadels amerikanskt företag, Libero och Libresse ägs däremot av det svenska skogsföretaget SCA. Där väljer man ju - vill man stödja amerikanskt näringsliv eller vill man stödja svensk skogsindustri?

Detta var några produkter, det finns många andra, det viktiga är att förstå att ens val gör skilnad, precis som när man röstar!

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Bra ämne. Det borde finnas någon sajt som informerar om detta. Det finns det säkert, men annars finns det ett behov att fylla. Aspekter som är intressanta att informera om är vem som äger företaget, hur arbetsvillkoren är för de som producerar produkten, hur många mil som varan transporteras från råvara till slutprodukt och säkert flera andra aspekter också.

Krav informerar om en del av detta, men det borde finnas någon sajt som ger heltäckande information, och då även om de produkter som inte är Krav-märkta.

I skrivande stund sitter jag och dricker av vinet som vi fick av dig. Det är gott! :-)

Zyon sa...

Jag har redan tidigare fört frågan till Handelsansanställdas förbund, nu då de samarbetar med Rättvisemärkt - att de bör öppna en web-sida som besrkiver vart pengarna går när man köper t.ex. en chokladkaka. Sen får vi se hur mycket krut de lägger i det, men det går ju alltid att följa upp.